الاثنين، 23 مايو 2011

مش هنسى ظباط التحرير اللى نزلوا يوم 8 ابريل وانت كمان مش لازم تنسى
انا مش عارفة ابتدى ازاى من كتر الغضب اللى جوايا انا النهاردة قمت على مكالمة من صحبتى بتقولى الحقى الظباط اللى نزلوا التحرير خدوا 10 سنين..بجد نزل عليه الخبر كالصاعقة مع ان كان وارد ده يحصل.. المهم قدر الله وماشاء فعل ولعله خير وانا مش حعقد ابكى على اللبن المسكوب لان العياط مش هيخفف الحكم  ولا هيحل حاجة بس فيه حاجات ممكن  تساعدهم فعلا..اهمها اسقاااااااااط المجلس العسكرى والدعااااء..
فيه ناس كتييييير مش مقتنعة بالظباط دول وبتقول هما نزلوا ليه اصلا وليه حاشروا نفسهم وسطينا دول بجد خونة ووحشين ومدسوسين ماشفولهم مكان تانى ينزلوا فيه ..لو عندهم مطالب ما بطلعوا جوه ليه بره ؟ انا هرد لآخر مرة على الناس ده..ماشى ممكن اللى عملوه ده تهور طيب ما احنا كمان اللى علمناه يوم 28 جنون..وبعدين ايه موضوع حاشروا نفسهم فى وسطينا ويشوفولهم مكان تانى يتظاهروا فيه!!!.. احب اقول للى بيقول كده ده على اساس ان البلد ده بلدك لوحدك مش بلدهم ولا ايه مش فاهمة يعنى ومنين بتقولوا ان الجيش اخواتنا واباهتنا وولادنا..فجأة بعتوا اهلكم فى ثانية كده..امال مقلتوش على شومان كده ليه مع انه برضه نزل وسط المدنيين وكمان هتف ساعتها ضد مبارك وطنطاوى..انا بقدر شومان بس بصراحة الظباط دول اشجع كمان من شومان لانهم نزلوا فى وقت اصعب بكتيييييييير من وقت مبارك لان ساعة مبارك كان الناس ايد واحدة والناس كانت مجتمعة على كره مبارك على عكس الظباط اللى نزلوا والناس اتفرقت واغلبهم نايم تحت تأثير البنج العسكرى.. وبعدين هما نزلوا عشان يكشفوا حقيقة المجلس اللى كل يوم كلامهم بيتأكد ..ودول مش خونة ولا مدسوسين ياا ناااس بذمتكو دول لو خونة هينزلوا على عينك يا تاجر ويضحوا بمستقبلهم وحياتهم عشان خاطر ايه؟؟...طيب مدسوسين ازاى ومين اللى دسهم المجلس يعنى ولا ايه؟ يعنى المجلس هينزلهم يفضحوه ولا اسرائيل وامريكا يعنى؟ بجد كلام فاااضى وملوش معنى..  هما نزلوا يفضحوا المجلس  ويطالبوا بنفس مطالبنا اللى من اول يوم بنطالب بيها مقلوش حاجة غريبة يعنى..وأرد على هما ليه طلعوا بره يتظاهروا..طلعوا عشان صوتهم يوصلنا اصلهم لو قالوا جوا هتفرق فى ايه يعنى ولو ماتوا حتى محدش هيعرف..طيب كان  فيه حد يعرف محمد وديع واغنيته اللى غناها واللى اتحبس بسببها واسمعوا الاغنية عشان تعرفوا هو اتحبس ليه ..انا عن نفسى مكنتش اعرف الاغنية ولا اعرفوا غير بعد 25 يناير..انا مش عارفة ليه وديع بالذات معلم معايا (انا محروق قلبى على كل الظباط بس وديع معلم معايا) يمكن عشان اغنيته بجد كلامها حقيقى أوى ولا يمكن عشان لما شفت الفيديو بتاع مامته اللى بتحكى فيه على اللى عملوه معاه وقت القبض عليه ويمكن كمان لما سمعت عتمان لما طلع مع يسرى وشوه سمعته....اصل افتكرت الكلام اللى كان بيتقال على الثوار فى الميدان (طلعت زكريا سابقا وعتمان حاليا)
واهى الاغنية:
وده كلام والدة وديع :
انا عارفة قانون العسكرية ان مش مسموح للعساكر انهم يتظاهروا بس اشمعنى شومان سامحوه(ده كان فى الاول بس الله اعلم هو فين دلوقتى ؟؟محبوس ولا لا) كل ده عشان الناس اهتمت بيه والموضوع انتشر(طيب بتفكرونى كل مرة يتقبض على شباب يطلعوا بس الناس اللى معروفة وينسوا الباقى..كأن التانيين بلطجية او ميتسهلوش)) ..طيب هما الظباط دول ولاد البطة السودا وملهش اهل ولا ايه؟؟؟ انا بجد ببقى عايزة اخنق المجلس لما بحط نفسى مكان اهالى الظباط دول...كل يوم يماطلوهم ويقولهلم بكره وبعدين يجى النهاردة يقولهلم خلاص مفيش النهاردة ويكتشفوا انهم اتحكم عليهم بعديها بعشر سنين...نفس الحالة ده بتجيلى ويمكن اكتر لما احط نفسى مكان اهالى الشهدا اللى بجد الله يصبرهم شايفين المجرمين مش بيتاكموا وبيترقوا كمان وبيهددوهم والناس ساكتة..يعنى لو كل واحد حط نفسه مكانهم هيعمل ايه؟ يعنى لو اللى ماتوا واتصابوا واعتقلوا ولاد المشير مثلا او حد من المسئولين  كان زمان الكلاب ده اتعدمت فى ميدان عام فى ساعتها  بس العدل بميزانين يعنى اللى قتلوا الثوار بيتحاكموا(دول لو اصلا كانوا بيتحاكموا) مدنيا واللى نزلوا بشجاعة وشرف يتحاكموا عسكريا بجد حسبى الله ونعم الوكيل..
انا كتبت من كتر حزنى عليهم لانى حاسة بالذنب ان الكل باعهم وخانهم..اينعم انا كنت مصدقاهم من اول يوم وبساندهم بس معرفتش اعمل حاجة ليهم والاحساس ده وحش اوى وحاسة انى مقدرتش اعمل حاجة ليهم وذنبهم فى رقبتى انا كمان مش فى رقبة بس اللى خونوهم وباعوهم وبلغوا عنهم وكرهوا الناس فيهم.....
صحيح وانا بكتب سمعت مكالمة مصعب الشاعر اللى فعلا وجعت قلبى بس عايزة اقول حاجة فعلا حالة مصعب مؤلمة بس يمكن كمان حالااااااااااااات كتير اصعب منها واحنا للاسف نسناهم وانشغلنا عنهم وده مش غلطة المجلس ده غلطتنا احنا اللى انشغلنا بحاجات تبعدنا عن الهدف الرئيسى..نقدر نصلح غلطنا ده بأننا ننزل ونسقط المجلس العسكرى ومعاه فى السكة الائتلاف وكل الاقنعة اللى بتركب الموجودة وساعتها هنقدر ناخد بحق الشهداء والمصابين والمعتقلين (ومنهم ظباط 9 ابريل)
وياريت مننساش الظباط دول يوم ما ننزل ان شاء الله 27 مايو زى ما نسينا المعتقلين والمصابين والشهداء..
وده المكالمة:





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق